In de praktijk hoor ik vaak: “we adverteren op social media, maar het levert onvoldoende rendement op”. Adverteren op social media heeft soms het imago dat het ROI-technisch minder interessant is dan bijvoorbeeld AdWords (ehh, Google Ads). Even los van het juist doormeten en conversie-attributie, heeft dit ook alles te maken met je campagnestrategie. Want waar vaak bij het starten met social media advertising wordt gekozen voor het bereiken van (veel) nieuwe potentiële klanten, is het soms beter om juist bij je bestaande bezoekers of klanten te beginnen om een positieve ROI te bewerkstelligen.

Begin niet bovenaan, maar onderaan de funnel

Bron: Frankwachting, https://www.frankwatching.com/archive/2018/02/14/see-think-do-care-de-kracht-van-een-slimme-remarketing-strategie/, 14 februari 2018

Een model wat helpt om hierbij te kaderen is het populaire See-Think-Do-Care framework. Door je te richten op bijvoorbeeld herhaalaankopen bij (je rendabele) bestaande klanten (CARE-fase) of het stimuleren van een aankoop van afhakers in je online aankoopproces (DO-fase) is de kans veel groter dat je een goede ROI/ROAS gaat behalen. Je richt je daarmee op een groep met een hogere betrokkenheid bij je organisatie en dienstverlening. Uiteraard is het  wel van belang dat je de juiste waarde toekent aan je campagne. Dus niet 100% van de waarde van een conversie toekennen aan de weergave van advertentie een remarketing campagne. Dit kan immers nooit het enige zijn waar de klant mee in aanraking is geweest ;-).

Meer weten over slimme inzet van Social Media Advertising?

Als je met bovengenoemde strategie een goede ROI behaalt, wil je natuurlijk verder je campagnes opschalen. Het aantal bestaande klanten en bezoekers is natuurlijk niet oneindig Dus hoe adverteer je dan voor grotere doelgroepen succesvol in de SEE- en THINK-fase? Aanstaande vrijdag 7 september geef ik voor LECTRIC een training over Social Media Advertising…. Er zijn nog enkele plekken over!