– Dit blog heb ik geschreven op verzoek van SQIQ en is daar ook gepubliceerd

Voor veel digital (interim) professionals is een goede relatie met het interne en externe “webdevelopment” belangrijk. Waarom? Simpelweg omdat de belangrijkste macroconversies van organisaties voornamelijk plaatsvinden op web en app. David den Besten heeft in de afgelopen tien jaar met veel verschillende webbureaus en developers samengewerkt en deelt in samenwerking met SQIQ zijn ervaringen en inzichten. Aan de hand van vier praktische tips wordt in deze blog beschreven hoe je het beste een relatie met webdevelopment kan opbouwen én handhaven.

1. Leer een beetje over de techniek

Nee, je hoeft zeker geen developer te worden om goed met je webdevelopment te kunnen communiceren. Het programmeren is immers hun vak. Het helpt wel in de communicatie als je de termen enigszins kent. Dus dat je bijvoorbeeld het verschil tussen HTML en CCS weet, begrijpt wat de belangrijkste factoren voor websitesnelheid zijn en dat je inzicht hebt in wat er wel en niet aangepast kan worden via het CMS. Door enige kennis van de (on)mogelijkheden van de techniek te hebben, voorkom je onrealistische wensen. Technisch gezien kan er veel, maar niet alles (en niet alles is even eenvoudig).

2. Deel relevante statistieken en interne informatie

Misschien heeft de developer waarmee je werkt van huis uit minder focus op websitesnelheid (dit zie je vaker), maar heb jij wel zicht op de actuele snelheid (of traagheid ;-)). Het helpt dan om deze data (periodiek) proactief met development te delen, zodat zij ook inzicht krijgen in deze KPI’s én in waar voor jou de focus ligt. Denk naast snelheid ook aan SEO, CRO en andere relevante informatie. Tevens is het naar mijn ervaring goed om op hoofdlijnen de digital- en marketingstrategie van jouw organisatie of afdeling te delen. Dat is misschien minder van belang bij het oplossen van een bug, maar het kan wel helpen om development te laten meedenken hoe ze binnen hun expertise kunnen bijdragen aan deze doelen. Op basis hiervan creëer je samen outside-the-box-ideeën.

3. Ga regelmatig bij elkaar langs

Begrijp het niet verkeerd, niemand heeft iets aan onnodige (periodieke) meetings. Maar alleen maar met development communiceren via e-mail en tickets is ook niet slim. Voor voldoende begrip is het fijn om elkaar af ten toe echt persoonlijk te spreken en meer te zien over de context van elkaars werk. Dus nodig jouw collega’s van development ook zeker uit bij jou op de kantoor of afdeling en zoek ze zelf regelmatig op in hun ‘habitat’, zo ontstaat er meer wederzijdse interesse en begrip.

4. Geef de juiste hoeveelheid ruimte in briefings

Een te brede briefing is voor niemand prettig (“bouw maar een mooie landingspagina”), maar een te smalle vaak ook niet. Tast in de samenwerking met development af hoeveel vrijheid je kan geven. Een voorbeeld: in een recente samenwerking met LinkU heb ik veel vrijheid gegeven aan een Visual Designer. Deze bleek tijdens de eerste ontwerpronde helemaal de gewenste stijl te begrijpen. Voor alle designs erna hebben we daarom de maximale vrijheid gegeven (dus wel enige kaders), waardoor ik weinig tijd kwijt was aan briefings, de designer inhoudelijke vrijheid heeft ervaren én er een mooi eindproduct staat. In andere samenwerkingen heb ik juist ervaren dat het tot in detail uitschrijven van een ticket nodig was, onder andere vanwege de complexiteit van de site en de klantreizen. Kortom, er is geen one-size-fits-all-advies op dit punt. Dus daarom is het extra belangrijk om hier bewust mee om te gaan en de juiste balans te vinden tussen een volledige briefing en het geven van de ruimte aan de expertise van collega-professionals.