Het lijken soms twee compleet verschillende werelden die elkaar niet altijd verstaan: de klant- en de bureauzijde van online marketing. Bij mijn huidige opdrachtgever ONVZ had ik afgelopen week een gesprek met mijn contactpersoon bij een van de bureaus waar de zorgverzekeraar mee werkt, en die vroeg nieuwsgierig naar mijn ervaringen. Omdat ik het geluk heb beide kanten van de digital marketing wereld gezien te hebben, deel ik graag mijn learnings. En stiekem is dit blog een oproep om ook aan ‘de andere kant’ een kijkje te gaan nemen (al is het maar een in-house dag bij je klant of bureau)!

Werkervaring aan de bureauzijde helpt mij bij een klant om:

  • Te begrijpen dat een contactpersoon bij een bureau soms ook met andere klanten bezig is of moet zijn;
  • Betere briefings (lees: completere en gerichtere) te schrijven;
  • Meer te delen over wat er intern bij de klant speelt (issues, strategische keuzes, politiek etc.), dit zorgt vaak op de lange termijn voor betere keuzes door een bureau;
  • Te hoge ureninschattingen door een bureau sneller te signaleren;
  • Bewust ervan te zijn dat je het meeste uit je relatie met je bureau haalt als je elkaar op een positieve manier scherp houdt.

Werkervaring aan de klantzijde helpt mij bij een bureau om:

  • Beter aandacht te hebben voor beweegredenen achter een bepaald verzoek (zoals bijvoorbeeld belangen van stakeholders van de contactpersoon);
  • Meer focus te hebben op kosten en ROI; dit zijn immers de belangrijkste KPI’s voor de meeste klanten;
  • Te begrijpen dat een contactpersoon vaak veel meer op zijn bordje heeft dan de inzet die het bureau voor de klant doet;
  • Bewust ervan te zijn dat je het meeste uit je relatie met je klant haalt als je elkaar op een positieve manier scherp houdt.

Wat mij betreft dus een aanrader om beide perspectieven goed te leren kennen :).