Bij een aantal opdrachtgevers zie ik inmiddels (zeer) positieve resultaten met het zakelijk inzetten van WhatsApp voor klantcontact. Het blijkt zowel voor prospects als bestaande klanten een prettig kanaal in gebruik. Mocht je organisatie nog niet ‘appen’, in dit blog zes redenen om deze zomer nog te starten met het  gebruik van WhatsApp als klantcontactkanaal.

1) Reacties hoeven niet zo snel als bij chat
Daar waar bij live chat websitebezoekers direct (toch wel binnen een minuut) een reactie verwachten, is er via WhatsApp de mogelijkheid voor ‘asynchroon contact’. Je kan continue direct op elkaar reageren, of even wachten als er iets anders tussendoor komt. Chats blijven automatisch bewaard net als bij privé gesprekken en de klant of prospect neemt het gesprek automatisch overal mee naar toe (op de telefoon). Wel belangrijk om in de beschrijving van je zakelijke WhatsApp profiel aan te geven op welke tijden je reageert, om de verwachtingen goed te managen.

2) Eenvoudig reageren via de computer, door de gehele klantenservice
Via Web Whatsapp of het Whatsapp programma (dat je kan downloaden voor de PC) is het heel eenvoudig om met meerdere agents te reageren op berichten van prospects of klanten. In tegenstelling tot wat nog weleens wordt gedacht hoef je dus niet een mobieltje door te geven op je klantenservice afdeling 😉

3) WhatsApp Pay: makkelijk betalen
Vrij recent is aangekondigd dat WhatsApp Pay verder wordt uitgerold, het is nu nog in een beperkt aantal landen actief. Met deze mogelijkheid kan je klanten direct de mogelijkheid bieden om binnen WhatsApp je rekeningen betalen, zoals bijvoorbeeld declaraties of facturen.


Een voorbeeld van het gebruik van WhatsApp Pay, zoals gedemonstreerd door Mark Zuckerberg eerder dit jaar.

4) Het bereik is enorm
Met bijna 12 miljoen gebruikers in Nederland is WhatsApp anno 2019 het social media kanaal met het grootste bereik. Vanwege het gebruiksgemak is de adoptie van dit kanaal snel gegaan en blijft het gebruik groeien. Onder het motto “wees daar waar je doelgroep is”…

5) Aangekondigd: direct je producten weergeven in WhatsApp
Eerder dit jaar is bekend geworden dat zakelijke WhatsApp gebruikers een catalogus met producten of diensten kunnen vullen op hun profiel. Zonder de app te verlaten, kunnen prospects of klanten dus even bij je ‘shoppen’. Binnen Google Mijn Bedrijf is iets dergelijks ook vrij recent uitgerold. Een bredere trend dus die je niet wilt missen.

Verschillende toepassingen van de product catalogus gedemonstreerd.

6) Laagdrempelig kanaal voor prospects
Helaas kan ik dit punt niet onderbouwen met data, maar in de praktijk merk ik dat het toevoegen van WhatsApp zorgt voor meer prospect gesprekken. Blijkbaar is het een laagdrempelig kanaal om een eerste vraag te stellen. Daarna is het natuurlijk aan de overtuigingskracht van de agent om iemand verder in de funnel te krijgen 😉

Wil je naar aanleiding van dit blog direct starten met WhatsApp voor je organisatie of opdrachtgever? Bekijk dit handige stappenplan voor zakelijk WhatsApp op FrankWatching.

Veel succes en vooral veel plezier 🙂