Iedereen die werkzaam is in de online marketing zal er vroeg of laat mee te maken krijgen: het overtuigen, beïnvloeden en betrekken van (interne) stakeholders bij je werk, die geen of weinig digital marketing kennis hebben. Vaak is dit zo omdat ze een andere rol hebben in je organisatie. Alhoewel de eerste associatie van dergelijke belanghebbenden vaak C-level management betreft, zijn er nog heel veel andere groepen bij een organisatie die je wil (kunnen) beïnvloeden. Denk bijvoorbeeld aan de customer service collega’s of IT.

In de afgelopen jaren heb ik een aantal technieken toegepast om deze collega’s te overtuigen, beïnvloeden en betrekken waarvan ik er graag drie deel. De scope van dit artikel beperk ik voor het overzicht tot de interne stakeholders 😊.

  • Deel je data, op een toegankelijke manier

Als digital professionals hebben we vaak eenvoudig toegang tot een enorme hoeveelheid data. Data die voor de relevante stakeholders pas relevant wordt als jij er context aan geeft. Dus leg uit wat de impact van het dalen van de CES-score op punt X in de klantreis kan betekenen voor de NPS. Of licht er een aantal quotes van (potentiële) klanten uit die een lage CES-score hebben gegeven. Dit maakt de data inzichtelijker en toegankelijker.

Ook zie ik nog weleens dat KPI dashboards geautomatiseerd zonder toelichting periodiek worden verzonden. Terwijl juist jouw analyse context kan geven en ook verkeerde conclusies (“De bouncerate is omlaag, help!”) kan voorkomen. Mijn tip: voeg aan het dashboard jouw drie belangrijkste inzichten/acties aan toe over de betreffende periode. Gegarandeerd dat je meer (relevante) betrokkenheid/reacties krijgt dan zonder deze toelichting.

  • Deel de waarde van klein en snel testen

Dankzij de mogelijkheden van ons vakgebied is het (meestal) eenvoudig om met relatief weinig inspanningen een idee of hypothese te toetsen. Dit kan een A/B-test zijn, maar ook een MVP of een simpele survey in Hotjar of Usabilla.

Mocht je met een stakeholder van mening verschillende over de beste oplossing of inrichting, stel dan voor om beide opties te testen. Dit levert je niet alleen een (met data onderbouwd) inzicht op in het probleem. Ook laat je de collega zien hoe relatief simpel het is om met behulp van klein en snel testen te leren. Dit kan helpen bij het adapteren van een test-and-learn cultuur. Tip: Lees het boek The Lean Startup wat deels over dit thema gaat.

  • Pak het perspectief van de stakeholder én de consument

Wellicht een open deur, maar het helpt altijd om je te verplaatsen doelstellingen van de betreffende stakeholder. Is de CEO gebrand op volumegroei? Leg uit hoe de investering in ad copy daar aan gaat bijdragen. Wil de manager van customer service minder onnodige calls? Leg uit hoe de input van zijn team om de site te verbeteren gaat bijdragen aan deze doelstelling.

Daarnaast is mijn ervaring dat sommige digitale vraagstukken zo technisch, complex of abstract zijn dat het helpt om het consumentenperspectief te pakken. Iedere stakeholder is immers zelf ook consument. Maak bijvoorbeeld een demo van hoe de Google SERP eruit ziet met de mooie Gallery Ad van jouw organisatie. Of vraag aan een collega: “Heb je weleens dat een website op je mobiel langzaam is? Wat doe je dan?”.


Voorbeeld Google Gallery Ad. Eén afbeelding maakt het meteen duidelijk…

Tot slot nog een extra tip: vermijd de afkortingen bij communicatie met deze stakeholders zonder digital marketing achtergrond. We zitten nou eenmaal ik een vakgebied met bizar veel afkortingen en Engelstalige termen. Maar van een zin als “Met het toevoegen van In-Market audiences kunnen we met de juiste bid modifiers de CTR en CR boosten om de ROAS-targets te behalen” wordt niemand buiten digital marketing warm. Ik wel natuurlijk 😉.

Heb je zelf nog tips? Ik hoor het graag!