Na het lezen van dit blog wil je ook gaan lesgeven in je eigen vak
Het is alweer ruim twee jaar geleden dat ik mij meldde bij mijn oud-werkgever NCOI Groep, omdat het mij leuk leek om af en toe les te geven aan andere marketingprofessionals. In het begin gaf ik ongeveer één keer in de twee maanden een training, inmiddels heb ik bijna elke twee weken wel een trainingsdag. Als ik over dit deel van mijn werkzaamheden vertel in mijn zakelijke omgeving, krijg ik regelmatig een meewarige blik met de vraag: “Waarom zou je voor de klas willen staan?”. Omdat ik zelf veel energie uit het lesgeven haal, zou ik die vraag eigenlijk willen omdraaien… 😉 Daarom dit blog, waarin ik je aan de hand van vijf redenen probeer te overtuigen om ook eens te gaan lesgeven in je eigen vak.
1) Je krijgt er energie van
De meeste deelnemers bij SRM en Lectric (de opleidingsinstituten van NCOI Groep waar ik les voor geef) zijn zeer gemotiveerd en volgen een training dan ook omdat ze in hun werk bepaalde uitdagingen hebben en op zoek zijn naar meer expertise. Het geeft een heel voldaan gevoel als jij dan diegene bent die een andere professional verder kan helpen met jouw kennis uit de dagelijkse praktijk. Regelmatig hoor ik in mijn trainingen: “Tof, dit ga ik (morgen) direct uitproberen”.
Natuurlijk ben ik ook weleens moe als ik de hele dag voor de klas heb gestaan, maar de waardering die je vanuit de deelnemers krijgt geeft mij dan weer energie.
Afgelopen maandag kreeg ik deze beoordeling binnen over een training Google Analytics Advanced die ik recent heb gegeven. Erg leuk om te lezen natuurlijk!
2) Het houdt je scherp als professional
Daar waar ik (stiekem) dacht alles wel te weten over de onderwerpen waarin ik training geef, merk ik dat ik tijdens de voorbereiding van een nieuwe training toch ook altijd zelf weer wat bijleer. Een training voorbereiden begint immers vaak met het bepalen van de leerdoelen en scope van die training. Dit geeft je zicht op alle relevante onderwerpen, hierbij zie je ook direct waarin je zelf wellicht nog wil verdiepen, zoals bijvoorbeeld een nieuwe (technologische) ontwikkeling. Voor de trainingen die ik geef is het zelfs zo dat ik ze inhoudelijk vaak elke twee maanden actualiseer, omdat de ontwikkelingen in het vakgebied zich zo snel opvolgen.
Een andere reden waarom lesgeven je scherp houdt als professional, is dat je tijdens de lesdagen heel veel verschillende vragen krijgt. Vanuit deelnemers met verschillende kennisniveaus en verschillende professionele achtergronden. Vragen tijdens de les geven mij vaak weer inspiratie om een nieuw blog te schrijven of de trainingen te verbeteren 🙂
3) Je krijgt een kijkje in de keuken bij vele organisaties
In de lessen zie ik deelnemers met allerlei soorten achtergronden, zoals ZZP-ers, werkzoekenden, medewerkers van MKB-bedrijven en marketingmanagers van top 500 bedrijven. Naast dat het leuk is om te horen wat er qua digital marketing allemaal speelt in zakelijk Nederland, helpt mij dit ook als interim-professional. Als ik binnenkom bij een nieuwe organisatie moet ik immers in redelijk korte tijd de organisatie kunnen ‘lezen’. De ervaringen vanuit lessen helpen hierbij. Ook als je aan een nieuwe baan in loondienst begint, zijn dit natuurlijk nuttige ervaringen!
4) Je vergroot je netwerk aanzienlijk
Bij elke training ontmoet ik elke keer zo’n 8 tot 15 andere professionals. Een hele leuke manier om aan je netwerk te werken. Daarnaast heb ik op verschillende vakoverleggen van SRM en Lectric ook al met diverse met collega docenten kennisgemaakt. Je LinkedIn-netwerk groeit aanzienlijk dus, en een goed netwerk is altijd fijn voor de toekomst.
Ziet jouw werkplek voor één dag er binnenkort ook zo uit?
5) Het is flexibel te combineren met je werk
Als freelance, parttime docent ben je zelf in control over wanneer en hoeveel dagen per jaar je voor de klas wil staan. Er zijn ook lesdagen in de avonduren en de weekenden. Het is dus prima te combineren met een baan of andere werkzaamheden. Sterker nog, een van de uitgangspunten van SRM en Lectric is juist dat er docenten uit de praktijk voor de klas staan. Waar je vandaag aan werkt, kan je morgen dus als voorbeeld gebruiken in de les.
Hopelijk heb ik je met deze blog kunnen inspireren om ook eens een dag voor de klas te gaan staan. Dit kan je (bij een wat grotere organisatie) natuurlijk prima eens intern uitproberen door een workshop of training te geven over een onderwerp waar je je erg in thuisvoelt. Daarnaast zijn er verschillende opleidingsinstituten voor werkende professionals die behoefte hebben aan docenten (zoals NCOI Groep). Probeer het eens uit en zoals Igor Beuker zegt: “outside your comfort zone, is where the magic happens”… 😉
Related Posts
MarketingSprint Blog
Op dit blog verschijnen op onregelmatige basis artikelen over (online) marketing en ondernemen. Reacties zijn welkom 🙂
Zoeken
Recente artikelen
- Starten met Growth Marketing, zo doe je dat
- Doormeten van je online branding campagnes op KPI’s die er echt toe doen [longread met 3 concrete oplossingen]
- Ook mislukkingen horen erbij: lees er vier van mij
- Samenwerken met (marketing) bureaus: dit is wat ik in 11 jaar heb geleerd
- Wat kunnen we als marketeers doen om de kans op een volgende pandemie te verkleinen?
Archief
- juni 2022
- maart 2022
- januari 2022
- oktober 2021
- mei 2021
- maart 2021
- januari 2021
- november 2020
- oktober 2020
- september 2020
- juli 2020
- juni 2020
- april 2020
- februari 2020
- januari 2020
- oktober 2019
- augustus 2019
- juli 2019
- mei 2019
- april 2019
- januari 2019
- november 2018
- oktober 2018
- september 2018
- augustus 2018