Eenvoudig inzicht in het -door de Coronacrisis- veranderde gedrag van je doelgroep
In dit blogbericht deel ik een aantal zeer concrete online marketing mogelijkheden, zodat je op een eenvoudige manier kan achterhalen wat de impact van corona op het gedrag van je doelgroep is. Want het begint allemaal met zo concreet mogelijke inzichten in de behoeften van je doelgroep (dat is natuurlijk ook van toepassing vóór en na corona). Voor wie nog niet met mij heeft samengewerkt: de tips zullen heel hands-on zijn, de meeste kan je binnen 15 minuten toepassen. Het is mijn doel om dit toegankelijk te maken voor alle marketeers, dus niet (alleen) voor de ‘die-hard data-driven digital marketeers’ 😉
Tip 1 – Google Ads : Ontdek nieuwe zoektermen die klanten gebruiken
Draaien je Google Ads campagnes nog (al is het maar alleen je merknaamcampagne)? Dan kan je eenvoudig achterhalen welke geheel nieuwe zoektermen je klanten ‘sinds corona’ gebruiken. Recent heb ik hierdoor nog een nieuwe toepassing voor een bestaand product bij een van mijn klanten ontdekt! In de bijgaande video (bekijk hem fullscreen) zie je instructies over de te volgen stappen. Als je het geluid aanzet krijg je ook via audio instructies en uitleg.
Tip 2 – Google Analytics: Ontdek nieuwe populaire pagina’s
Zo achterhaal je relatief eenvoudig welke content van je site sinds de coronacrisis het meest aan interesse heeft gewonnen. Kleine disclaimer: dit levert de meeste inzichten op als je organisatie nog (deels) in business is.
Ga in Google Analytics via het menu Gedrag naar Site-content en klik op Alle pagina’s. Zet de periode waarover je data opvraagt rechtsbovenin op 12 maart t/m gisteren en vink ‘Vergelijken met: Vorige periode’ aan. Klik op Toepassen en klik op de kolom ‘Unieke paginaweergaves’ om te sorteren.
Nu zie je alle pagina’s die het meeste worden bezocht, maar het meest interessant is om te welke pagina’s in absolute aantallen de grootste groei kennen. Hiervoor wijzig je het Sorteertype van ‘Standaard’ in ‘Absolute wijziging’. Nu zie je de pagina’s met de grootste absoulute groei ‘sinds corona’ qua interesse van je bezoekers! Heb je een grote site en wil je filteren op een bepaald gedeelte van je content zoals bijvoorbeeld de FAQ? Gebruik dan de optie ‘geavanceerd’ om hierop te segmenteren.
Extra tip: je kan eenvoudig eenzelfde analyse doen voor je interne zoekopdrachten, via Gedrag -> Zoekopdrachten op site -> Zoektermen.
Tip 3 – Google Trends: Ontdek snelstijgende trends voor jouw business
Google Trends is de afgelopen weken al vaak genoemd als relevant in deze periode, maar hoe haal je er nou inzichten uit voor jouw business? Als ik start (via https://lnkd.in/dc6mybR) stel ik meestal eerst Nederland in als regio, daarnaast is in deze tijd de periodeselectie ‘Afgelopen 30 dagen’ het meest nuttig. Daarna begint het zoeken naar de juiste zoektermen of onderwerpen die voor jouw organisatie relevante inzichten oplevert. Stel je levert relatiegeschenken. Dan kan je dit als letterlijke term intoetsen, maar dan krijg je nog niet zoveel resultaten.
Een nog wat algemenere term als ‘cadeau’ levert al meer data op en in dit geval krijg je ook de suggestie om het Onderwerp Cadeau te selecteren. Onderwerpen zijn een groep termen die in elke taal hetzelfde concept delen en bevatten vaak veel relevante data. De beste inzichten haal ik vervolgens uit de twee tabellen onderin met gerelateerde onderwerpen en termen. Zorg ervoor dat deze gesorteerd staan op ‘Stijgend’, hiermee krijg je zicht op onderwerpen en termen die snel stijgend zijn (sinds corona).
In de afbeeldingen hierna staan een aantal interessante voorbeelden uit verschillende branches!
Veel succes met je werkzaamheden in deze uitdagende periode en stay safe!
Related Posts
MarketingSprint Blog
Op dit blog verschijnen op onregelmatige basis artikelen over (online) marketing en ondernemen. Reacties zijn welkom 🙂
Zoeken
Recente artikelen
- Starten met Growth Marketing, zo doe je dat
- Doormeten van je online branding campagnes op KPI’s die er echt toe doen [longread met 3 concrete oplossingen]
- Ook mislukkingen horen erbij: lees er vier van mij
- Samenwerken met (marketing) bureaus: dit is wat ik in 11 jaar heb geleerd
- Wat kunnen we als marketeers doen om de kans op een volgende pandemie te verkleinen?
Archief
- juni 2022
- maart 2022
- januari 2022
- oktober 2021
- mei 2021
- maart 2021
- januari 2021
- november 2020
- oktober 2020
- september 2020
- juli 2020
- juni 2020
- april 2020
- februari 2020
- januari 2020
- oktober 2019
- augustus 2019
- juli 2019
- mei 2019
- april 2019
- januari 2019
- november 2018
- oktober 2018
- september 2018
- augustus 2018