Het opzetten en beheren van een Google Ads account is niet eenvoudig. De ontwikkelingen gaan hard en er zijn zeer veel opties om uit te kiezen. Een verkeerde (vooringevulde) instelling is zo aangeklikt. De volgende vijf zaken zie ik in veel Google Ads-accounts misgaan, dus check vandaag nog even of dit bij jouw account(s) ook van toepassing is!

1) Het stimuleren van telefoontjes, terwijl je niet bereikbaar bent…

Als je (potentiële) klanten telefonisch verder wil helpen is er een goede kans dat je de oproepextensie hebt ingeschakeld. Is jouw klantenservice 24/7 telefonisch bereikbaar? Dan zit je goed met de standaardinstellingen van Google. Zijn jullie echter -zoals veel organisaties- alleen op bepaalde dagen en tijden telefonisch bereikbaar? Dan moet je nog wat extra instellen om te voorkomen dat je stimuleert dat je klanten je bellen terwijl jullie niet opnemen. Buiten openingstijden van je telefonische klantenservice kan je immers de vragen beter naar een ander kanaal sturen, dat geeft vaak een betere klantervaring.

Toen ik dit nummer belde, kreeg ik de melding ‘Op dit moment zijn wij gesloten’…

Hoe pas je dit aan in Google Ads?
Ga in je account naar Advertenties en Extensies en klik op Extensies. Scroll naar de oproepextensies die je hebt aangemaakt of klik op het blauwe filter bovenaan en selecteer alleen de oproepextensies. Ga met je muis over de oproepextensie die je wil aanpassen en klik op het potloodje. Klik op Bewerken en klik op de pijl rechtsbovenin het dialoogvenster wat verschijnt.

Klik op Geavanceerde Opties en stel bij Dagen en uren de dagen en tijden in waarop jullie telefonisch bereikbaar zijn. Klik op Opslaan en vanaf nu is deze oproepextensie alleen zichtbaar als er bij je organisatie iemand de telefoon ook daadwerkelijk opneemt 😊!

2) Alleen de Nederlands taal kiezen en zo (onbewust) je bereik beperken

In tegenstelling wat vaak gedacht wordt, gaat de taalinstelling bij Google Ads (in het zoeknetwerk) niet zozeer over de taal waarin men (altijd) zoekt op Google, maar over de taalinstelling van de zoekmachine of de browser van de gebruiker. Stel, iemand heeft een Spaans als moedertaal maar woont en werkt in Nederland. Vanwege zijn achtergrond staat zijn browser interface ingesteld op Spaans, maar hij zoekt met een Nederlandse zoekterm. Deze gebruiker zie je adverentie niet als je alleen ‘Nederlands’ als taalinstelling hebt geselecteerd! Afhankelijk van je doelgroep kan het selecteren van ‘Alle talen’ in plaats van alleen Nederlands tot wel 10-15% extra zoekvolume opleveren.

Nog goed om te melden: welke taal je keywords in geschreven zijn, kies je bij ‘Zoekwoorden’. In welke regio’s je advertenties zichtbaar zijn, kies je bij ‘Locaties’. Er zijn overigens wellicht uitzonderingssituaties te bedenken waarin je wellicht niet alle talen wil selecteren. Zoals bij alle wijzigingen in je Google Ads account is ook hier het advies: test en monitor het effect van je aanpassingen.

Hoe pas je dit aan in Google Ads?
Ga naar je Campagnes en selecteer Campagne-instellingen. Vink de campagnes aan waarvoor je de targeting op taal wil aanpassen in klik bovenin de blauwe balk op ‘Bewerken’. Kies voor Talen wijzigen en selecteer ‘Alle talen’ of alleen de talen die je voorkeur hebben.

Google maakt het ook niet altijd even makkelijk voor (beginnende) adverteerders

3) Adverteren op Apps die veel miskliks genereren

Zet je, naast het zoeknetwerk, ook het Google Display Netwerk in voor meer bereik met een meer push-achtige boodschap? Als is het maar voor remarketing, de kans is groot dat je er dan ongemerkt een aanzienlijk deel van je adverentiebudget naar miskliks in apps gaat. Miskliks zijn mensen die (met hun dikke vingers 😉) op hun telefoon per ongeluk op je advertentie klikken. Op mobiel is een misklik natuurlijk snel gemaakt, wat er vaak voor zorgt dat een bezoeker direct weer afhaakt (soms zelfs zonder dat je website volledig is geladen. Ik heb accounts gezien waar wel 40% van het budget naar dit soort miskliks ging.

Voorbeeld van apps waar je vaak ongemerkt op adverteert

Hoe pas je dit aan in Google Ads?
Zorg dat je over een representatieve periode aan data bekijkt (vaak minimaal een maand). Ga in je account naar je Display campagnes en klik op Plaatsingen. Selecteer de optie ‘Waar advertenties zijn weergegeven’. Klik op Filter toevoegen en selecteer Plaatsing. Type ‘Mobile App’ in het invoerveld en kies Toepassen. Nu zie je een lijst met Apps waarop je bent weergegeven. Klik op kosten om te sorteren op de apps die de meeste kosten maken. Analyseer welke apps voor jou slechte prestaties opleveren. Kijk bijvoorbeeld naar bouncepercentage, tijd op de site, conversiepercentage en/of CTR. Een erg hoge CTR kan een indicatie van miskliks zijn! Selecteer de Apps die voor jou onvoldoende resultaat opleveren en sluit ze uit door in de blauwe balk voor ‘Bewerken, uitsluiten’ te kiezen.

Pro tip: je kan ook met uitsluitingslijsten werken en/of een script hiervoor inzetten. Alle apps uitsluiten op campagne-niveau is helaas niet meer mogelijk…

4) Hele zinnen uitsluiten, en zo maar heel beperkt optimaliseren

Als je periodiek uitsluitingszoekwoorden toevoegt aan je account: top! Helaas zie ik dit al niet overal terug. Let er dan wel op dat je dit op de meest efficiënte manier doet. Bij het analyseren van je Zoektermen rapport is het verleidelijk om een complete zoekopdracht zoals [gratis waterflessen laten bedrukken voor voetbalclub utrecht] uit te sluiten. De kans dat deze zoekopdracht vaak wordt ingetoetst is echter klein en daarmee is ook het effect van je optimalisatie zeer beperkt. Zoek bij dit soort analyses dus altijd naar de grootste gemene deler van de zoekopdracht die je uit kan sluiten. Dit kan bijvoorbeeld “gratis” zijn, maar ook “voetbalclub utrecht”, afhankelijk van wat je dienstverlening is.

Hoe pas je dit aan in Google Ads?
Ga bij het analyseren van je zoektermen op zoek naar de grootste gemene deler die je wil uitsluiten. Vaak zijn dit één of twee woorden. Kies vervolgens het juiste niveau van uitsluiten. Wil je wel adverteren op deze term, maar alleen niet in deze adverentiegroep? Kies dan uitsluiten op adverentiegroepniveau. Wil je wel adverteren op deze term, maar met een andere campagne? Kies dan uitsluiten op campagneniveau. Tot slot kan het ook zijn dat je helemaal niet zichtbaar wil zijn op deze term(en). Kies dan voor uitsluiten door middel van een uitsluitingslijst. Deze kan je toepassen op alle of enkele van je campagnes.

5) Geen gebruik maken van de groeiende kracht doelgroepen

Daar waar een aantal jaar geleden er nog relatief weinig mogelijkheden waren om op doelgroep te segmenteren binnen Google Ads, zijn er anno 2020 heel veel opties om een verdere verfijning van je doelgroepen aan te brengen in je campagnes. Hierdoor kan je bijvoorbeeld hoger bieden voor een zakelijke doelgroep, alleen adverteren als een doelgroep ‘in de markt is voor een vakantie’ of advertenties aanpassen als de zoeker lijkt op je bestaande klantengroep. Ondanks deze mooie targetingmogelijkheden (die regelmatig uitgebreid worden), zie ik helaas nog vaak voorkomen dat deze optie niet gebruikt wordt.

Hoe pas je dit aan in Google Ads?
Als je onbekend bent met doelgroepen, kan je ze het beste eerst als ‘Observatie’ toevoegen. Hiermee beperk je het bereik van je campagnes niet tot deze doelgroepen, maar verzamel je wel data over hoe deze doelgroep zich gedraagt binnen je campagnes. Zodat je hier later op kan inspelen. Hoe doe je dit? Ga naar een campagne waar je dit voor wil toepassen. Ga naar Doelgroepen en kies nog een keer Doelgroepen. Klik op ‘Doelgroep toevoegen’ en let erop dat de targetinginstelling bovenaan op ‘Observatie’ staat.

Via de knop Browsen kan je alle mogelijke doelgroepen bekijken. Is dit wat te overweldigend? Kies dan voor het subkopje ‘Ideeën’. Op basis van een aantal criteria geeft Google je hier (geautomatiseerd) suggesties van Doelgroepen, speciaal voor jouw account! Het toevoegen van doelgroepen kan overigens nog sneller en bulksgewijs via de Google Ads Editor.

Het is al met al best een long-read geworden, dus ik ga hier maar stoppen. Nog een kleine disclaimer achteraf: Bovenstaand lijstje zijn niet per sé de meest gemaakte, of de kostbaarste fouten. Noch probeer ik in dit blog alle mogelijke fouten te benoemen 😉. Als je mij inhuurt als senior online marketeer, dan is een volledige audit van je Google Ads-account uiteraard inclusief!