Maak je gebruik van Google Analytics? Dan is het tijd om op korte termijn in actie te komen! Het is alweer bijna een jaar geleden dat er een volledig nieuwe versie van Google Analytics is gelanceerd. Alhoewel deze versie – App + Web genaamd- nog steeds in béta is, adviseer ik je toch met enige klem om er al deze zomer mee aan de slag te gaan (naast je huidige Google Analytics implementatie). Waarom? Hierna geef ik je 4+ redenen én een simpele uitleg hoe je start.

Heb je nog niet gehoord over de nieuwe versie van Google Analytics? Bekijk dan eerst deze korte video (Engels, audio aan):

Reden 1 – Begin met het opbouwen van historische data, zodat je kan (blijven) vergelijken

Omdat deze nieuwe versie van Analytics op een heel ander datamodel is gebouwd, is het onwaarschijnlijk dat je de data uit je huidige Google Analytics property ooit kan importeren in de nieuwe App + Web versie. Aangezien het vergelijken met voorgaande periodes een belangrijke methode is om vanuit data tot inzichten te komen, is het fijn om zo vroeg mogelijk te starten met dataverzameling. Des te eerder kan je bij toekomstige analyses weer historische vergelijkingen maken. Om met deze versie te kunnen werken is het dus wel noodzakelijk een nieuwe property aan te maken. Deze kan gewoon draaien naast je huidige Analytics property(‘s).

Hoe maak je een Google Analytics App + Web property voor je website?

Ga in je account naar de Beheerder knop (via het tandwiel) en klik op Property maken. Kies voor de onderste optie ‘Apps en internet’ genaamd. Ga door naar de volgende stap en vul de benodigde gegevens in. Tip: Vul bij de naam iets in zodat je weet dat dit de App + Web proberty is. Kies Opslaan en je gaat door naar de volgende stap. Kies ‘Web’ in het scherm wat hierna komt (er vanuit gaande dat je een website wil doormeten). In het volgende scherm vul je jouw website URL in en geef je een naam op (bijvoorbeeld de domeinnaam).

De instellingen onder ‘Verbeterde meting’ staan standaard ruim ingesteld, maar als je wil kan je er voor kiezen om minder te meten.

Klik op Stream maken. In het vervolgscherm kies je voor ‘Bestaande tag op pagina gebruiken’. Wordt je Google Analytics code afgevuurd via Google Tag Manager? Volg dan de instructies bij deze optie. Staat je Analytics code direct in de broncode, volg dan de instructies bij Google Analytics. Twijfel? Vraag hulp aan je webbouwer, technische collega, online marketing bureau of handige buurman 😉

Reden 2 – Meet makkelijker belangrijke gebeurtenissen op je website door

In de huidige versie van Google Analytics is het nodig om voor het doormeten van bijvoorbeeld een klik naar een externe site, een play van een YouTube video of een bestandsdownload, extra meetcode toe te voegen. Dit kan dan via Google Tag Manager of je websitebouwer. In de nieuwste versie van Google Analytics worden dit soort gebeurtenissen of events veelal standaard gemeten (zie screenshot bij reden 1). Zo meet je automatisch veel meer relevante gegevens over wat iemand op je pagina’s doet. Een van mijn favorieten is automatische scrolltracking, hier kan je veel interessante inzichten uit halen.

Reden 3 – Je bent al bekend met de nieuwe interface van Google Analytics als dit de nieuwe standaard wordt

Eigenlijk is iedereen binnen digital marketing het er wel over eens dat de nieuwe Analytics versie (in potentie) een flinke verbetering is. Het is nog niet overal af én nog niet perfect, maar Google steekt duidelijk al haar development-tijd in het uitbouwen en optimaliseren van de App + Web versie. De huidige Google Analytics versie wordt al lange tijd niet of nauwelijks meer doorontwikkeld. Op termijn wordt App + Web dus de standaard.

Een nieuwe interface is altijd even wennen

De nieuwe interface ziet er wel flink anders uit en zal de komende tijd nog verder geoptimaliseerd worden. Door nu al regelmatig in deze nieuwe omgeving tijd te besteden ga je het platform al goed kennen en heb je niet opeens een steile leercurve als de huidige Google Analytics versie uitgefaseerd wordt. Ook is het in mijn ervaring fijn om een tool al te gebruiken in de béta fase, dan zie je langzamerhand het product steeds beter worden. Dit helpt ook voor een beter begrip van de tool.

Reden 4+ Je kan direct aan de slag met allerlei nieuwe toffe functies en rapporteren

Zet je ‘datanerd-modus’ aan 😉 en word net als ik enthousiast van deze toffe mogelijkheden dit App + Web onder andere te bieden heeft:

Nieuwe standaard rapportages

Google zet in de nieuwe versie vol in op het meten van sessies met ‘engagement’. Bounce wordt losgelaten als KPI!

Nieuwe mogelijkheden om doelgroepen te segmenteren

Meer mogelijkheden voor doelgroepcritera, zowel om toe te voegen als uit te sluiten. Ook meer opties om binnen of over sessies heen te targeten.

Nieuwe funnel rapporten (een van mijn favorieten nieuwe features)

Eindelijk wel funnelrapportages die je makkelijk kan aanpassen :). Bron foto: Krista Seiden

En nog veel meer nieuwe opties! Wil je meer weten over de nieuwe mogelijkheden? Bekijk dan dit webinar van CXL of lees dit blog van Merkle.

Hopelijk ben je na het lezen van dit blog overtuigd om nog deze zomer alvast aan de slag te gaan met Google Analytics App + Web. Mocht je hier vragen over hebben, let me know!