Wel of niet specialiseren als online marketeer? Vijf overwegingen voor een goede keuze
Al sinds ik als online marketeer werkzaam ben is het een vraag die mij bezighoudt: kan je je als online marketeer het beste specialiseren (in bijvoorbeeld influencer marketing, SEO of social advertising) of als online marketing generalist juist de breedte van de online marketing disciplines bijhouden? Voor zowel mijzelf, vakgenoten als hele afdelingen heb ik deze vraag voorbij zien komen. Er is geen one-size-fits-all antwoord op deze vraag, maar ik deel graag vijf overwegingen voor het maken van een keuze tussen beide mogelijkheden.
1) De ontwikkelingen gaan lekker/te (doorhalen wat niet van toepassing is) snel
Voor iedereen die al enige tijd bezig is in online marketing is dit een open deur: de ontwikkelingen gaan razendsnel. Ik heb de nodige generalistische online marketeers zien worstelen met de hoeveelheid aan en de complexiteit van de updates die er vanuit alle specialisten (bijna) dagelijks op je afkomen. Niet elke update is natuurlijk relevant, maar je moet wel de nodige tijd steken in het bijlezen van alle ontwikkelingen (en een eerste shifting maken in hoofd- en bijzaken). Een reële vraag om jezelf te stellen is dus of het bij je past om dagelijks (maar minimaal wekelijks) allerlei vakgerelateerde artikelen en blogs bij te houden. En dit gaat natuurlijk verder dan alleen lezen, regelmatig zal er ook werk uit voorvloeien 😉.
Google Ads is een voorbeeld van een specialisme waarin de updates elkaar erg snel opvolgen. Dit is een overzicht van een aantal van de visuele veranderingen in de advertentielay-out.
Wil je liever wat minder updates én dus meer de diepte in kunnen gaan? Dan past een specialisme mogelijk beter bij je. Krijg je, net als ik, juist energie van de snelheid van alle ontwikkelingen binnen digital marketing en wil je niks missen? Dan past een generalistisch online marketeer profiel waarschijnlijk beter.
2) Grote versus kleine organisaties & klantzijde versus bureauzijde
Uitzonderingen zijn er altijd, maar over het algemeen werken specialisten vaker bij grotere organisaties én vaker aan de bureauzijde. Dit komt enerzijds omdat het aannemen van specialisten voor een organisatie vaak pas interessant is als er al online marketing expertise in de breedte aanwezig is. Anderzijds werken aan de bureauzijde vaker specialisten omdat opdrachtgevers graag bepaalde specialisten inhuren én omdat de volle focus op digital marketing door het bureau, het mogelijk maakt om verschillende specialisten aan te nemen. Kleine digital marketing bureaus werken nog weleens met generalisten (niet te verwarren met digital strategen).
De reden dat kleinere organisaties (of organisaties met een kleine marketingafdeling) vaak een generalist aannemen of inhuren, is dat ze dan meteen veel van de digital marketing skills in één keer inhuren. Deze generalist kan dan vervolgens, daar waar van toepassing, eventueel weer specialistische hulp inhuren.
3) Hoe zit het met de euro’s?
“Alles leuk en aardig David, maar ik wil gewoon het meeste verdienen, wat moet ik dan kiezen?” Het is natuurlijk logisch om in deze keuze ook het financiële perspectief mee te nemen. Er zijn hier twee factoren belangrijk om rekening mee te houden: krapte op de arbeidsmarkt én het niveau van de werkzaamheden. Kies je voor een specialisme dan heb je eigenlijk direct een stuk minder concurrenten voor dezelfde functie of opdracht. En net als in andere markten drijft schaarste de prijs omhoog, dus in principe heeft het kiezen voor een specialisme een positief effect op je salaris of uurtarief (bron).
Benchmark digital salarissen 2019. Bron: Brandpit.
In de praktijk zie ik echter dat de andere factor, niveau van werkzaamheden, vaak zorgt dat een specialist gemiddeld minder verdient dan een generalist. Specialisten zijn (zeker aan de bureauzijde) vaak meer operationeel en tactisch bezig dan een generalist. Die houdt zich vaak meer bezig met het strategische en managende stuk van het, wat zorgt voor een hoger salaris of uurtarief (bron). Mits je jezelf als generalist voldoende kan onderscheiden van de andere generalisten en uberhaupt een baan op opdracht vindt… 😉 Uitzonderingen op de hiervoor genoemde regels ken ik trouwens ook genoeg, dus laat je vooral niet teveel leiden door het financiële perspectief voor de keuze tussen generalist of specialist.
4) Is een online marketing generalist eigenlijk niet al een marketing specialist?
Als je vanuit een breder perspectief kijkt, dan zou je kunnen stellen dat digital marketing al een specialisme is binnen het marketingwerkveld. Natuurlijk worden ‘traditionele’ marketing en digital marketing steeds meer met elkaar verweven, maar anno 2020 zie ik nog weinig online marketeers die zich bezighouden met bijvoorbeeld Prijs of Product (om maar eens een traditioneel marketingmodel aan te halen 😉). Andersom zie ik bij de meer traditioneel geschoolde marketeers soms ook wat weerstand voor alle techniek die er bij digital marketing komt kijken.
Oke, dit is wel een heel extreem voorbeeld van weerstand voor de techniek 😉
Hier zou ik nog weleens een los blog over kunnen schrijven, maar het punt wat ik er nu vooral mee wil maken is dat je als online marketing generalist, jezelf ook al marketing specialist zou kunnen noemen. Dit inzicht heeft er bij mij wel aan bijgedragen om te bedanken voor aanbiedingen om mij te specialiseren (tot onder meer social media specialist en webanalist). Ik blijf voorlopig aan de slag als generalist, waarbij ik een aantal specialismes heb uitgekozen om mijn dieptekennis in up to date te houden.
5) “Geef me werk wat bij me past en ik hoef nooit meer te werken” – Confucius
Ja, het is een cliché, maar ik kan dit blog niet schrijven zonder het benoemen van dit belangrijke punt. Het aller-aller-aller-belangrijkste om je af te vragen bij de keuze om wel of niet te specialiseren, is natuurlijk in welke werkzaamheden je het meeste plezier in hebt. Heb je nog weinig praktijkervaring binnen de verschillende digital marketing disciplines? Overweeg dan eens om een baan te zoeken aan de bureauzijde. Hier kan je in relatief korte tijd vaak een goede indruk krijgen van de verschillende online marketing disciplines.
Zelf heb ik de mazzel gehad om bij mijn eerste werkgever al ervaring op te mogen doen in bijna alle disciplines. Juist hierdoor heb ik bewust de keuze gemaakt om als online marketing generalist werkzaam te blijven. Juist die combinatie van disciplines zorgt bij mij voor het meeste werkplezier, en dat is dus het belangrijkste aspect om over na te denken wat mij betreft!
Tot slot. Of je momenteel kiest voor online marketing generalist of specialist, graag wil ik iedereen adviseren vooral te adviseren om te focussen op flexibiliteit en continue leren naast je werk. Als je jezelf flexibel opstelt en open staat om nieuwe zaken te leren, dan heb je al een hele belangrijke basis voor een succesvolle loopbaan. En switchen van generalist naar specialist is altijd mogelijk. Andersom ook, maar dat is een stap die waarschijnlijk wat meer studie-uren vraagt. Wil je meer lezen over dit onderwerp? Lees dan het artikel: ‘Are you ready for the rise of the hybrid marketer?’
Related Posts
MarketingSprint Blog
Op dit blog verschijnen op onregelmatige basis artikelen over (online) marketing en ondernemen. Reacties zijn welkom 🙂
Zoeken
Recente artikelen
- Starten met Growth Marketing, zo doe je dat
- Doormeten van je online branding campagnes op KPI’s die er echt toe doen [longread met 3 concrete oplossingen]
- Ook mislukkingen horen erbij: lees er vier van mij
- Samenwerken met (marketing) bureaus: dit is wat ik in 11 jaar heb geleerd
- Wat kunnen we als marketeers doen om de kans op een volgende pandemie te verkleinen?
Archief
- juni 2022
- maart 2022
- januari 2022
- oktober 2021
- mei 2021
- maart 2021
- januari 2021
- november 2020
- oktober 2020
- september 2020
- juli 2020
- juni 2020
- april 2020
- februari 2020
- januari 2020
- oktober 2019
- augustus 2019
- juli 2019
- mei 2019
- april 2019
- januari 2019
- november 2018
- oktober 2018
- september 2018
- augustus 2018