Zo krijg je weer inzicht in verborgen Google Ads zoektermen
Sinds begin september verbergt Google zo’n 20% tot 60% (!) van alle zoektermen die zijn gebruikt om je Google Ads advertenties te vertonen. Als reden voor het verbergen, wordt privacy als argument genoemd door de zoekgigant. Inzicht in zoektermen is echter onder meer relevant voor het goed kunnen bijsturen van je campagne met uitsluitingszoekwoorden, maar ook om (in detail) inzicht te krijgen in het zoekgedrag van je doelgroep. Zeker ook tijdens de coronacrisis erg relevant. Adverteerders zijn dus niet blij met deze teruggang in handmatig inzicht binnen Google Ads. Gelukkig is er nu een workaround om weer inzicht te krijgen in (bijna) alle door de doelgroep ingetoetste zoektermen.
De sleutel tot de verborgen zoektermen: Google Analytics zoektermenrapportage
Eigenlijk is de workaround erg simpel. Als je autotagging in je Google Ads account hebt ingeschakeld, kan je de zoektermen eenvoudig terugvinden in Google Analytics. Ga hiervoor in (de Universal versie van) Google Analytics naar Acquisitie -> Google Ads -> Zoekopdrachten (dus niet Zoekwoorden). Je zal zien dat het aantal sessies een stuk hoger is dan het aantal klikken.
Om de verborgen zoektermen te zien heb je twee opties:
1) Sorteer het aantal klikken op ‘Van laag naar hoog’. Dit kan je doen door te klikken op de kolom ‘Klikken’.
2) Je kan ook een gevanceerd filter maken en alleen de klikken opnemen die gelijk zijn aan ‘0’. Het voordeel van deze methode is dat je vervolgens nog makkelijk kan sorteren op hoogste aantal sessies (door te klikken op Sessies).
Dit zijn de juiste instellingen voor het geavanceerde filter
Als het goed is heb je nu een overzicht wat lijkt op onderstaande (maar dan met je eigen zoektermen natuurlijk).
In de kolom zoekopdrachten zitten nu de in Google Ads verborgen zoektermen
Deze data kan je nu (net als voorheen) weer gebruiken voor je periodieke analyses en werkzaamheden op zoekwoordniveau. Zelf doe ik dit soort analyses liever in Excel. Je kan makkelijk een export in dit programma maken via de Exporteren optie rechtsbovenin.
Extra tip (met reminder): Laat deze rapportage naar jezelf mailen
Je kan deze rapportage (in Excel of PDF-formaat) ook makkelijk periodiek naar jezelf laten mailen. Dan hoef je de rapportage niet elke keer bij elkaar te klikken én je hebt een mooie automatische reminder voor de werkzaamheden op basis van zoektermanalyses. In de praktijk zie ik dat dit werk er nog weleens bij inschiet en dat is jammer, want vaak is de ROI op deze werkzaamheden hoog. Via de knop Delen rechtsbovenin kan je de automatische e-mail instellen. Geef je eigen e-mailadres op, kies het gewenste bestandsformaat en selecteer de gewenste frequentie.
Het instellen van de automatische e-mail doe je in dit scherm. Handig om via geavanceerde opties de looptijd voor 12 maanden in stellen.
Veel succes hiermee en hopelijk blijft deze workaround nog een tijd werken 😊. De oorspronkelijke bron van deze workaround is trouwens PPC Hero (Engelstalig). Is mijn blog je bevallen? Laat hieronder je e-mail achter en ik stuur je een bericht bij een nieuwe blog.
Related Posts
MarketingSprint Blog
Op dit blog verschijnen op onregelmatige basis artikelen over (online) marketing en ondernemen. Reacties zijn welkom 🙂
Zoeken
Recente artikelen
- Starten met Growth Marketing, zo doe je dat
- Doormeten van je online branding campagnes op KPI’s die er echt toe doen [longread met 3 concrete oplossingen]
- Ook mislukkingen horen erbij: lees er vier van mij
- Samenwerken met (marketing) bureaus: dit is wat ik in 11 jaar heb geleerd
- Wat kunnen we als marketeers doen om de kans op een volgende pandemie te verkleinen?
Archief
- juni 2022
- maart 2022
- januari 2022
- oktober 2021
- mei 2021
- maart 2021
- januari 2021
- november 2020
- oktober 2020
- september 2020
- juli 2020
- juni 2020
- april 2020
- februari 2020
- januari 2020
- oktober 2019
- augustus 2019
- juli 2019
- mei 2019
- april 2019
- januari 2019
- november 2018
- oktober 2018
- september 2018
- augustus 2018