Wie wil nou niet zijn website verbeteren om zo meer conversie te behalen uit de bestaande websitebezoekers? Onlangs lanceerde Microsoft de gratis tool Clarity om je hierbij te helpen. Microsoft is natuurlijk geen kleine speler. Dit gegeven gecombineerd met het kosteloze karakter van deze tool was voor mij aanleiding om een vergelijking te maken met concurrent Hotjar.

Ken je Hotjar nog niet?
Sinds de lancering van Hotjar gebruik ik deze tool voor veel van mijn opdrachtgevers om meer kwalitatieve, visuele websiteanalyses te doen. Zo’n visuele websitetool helpt je, mits slim ingezet i.c.m. je Google Analytics, een beter antwoord te krijgen op ‘waarom’-vragen over het gedrag met je bezoekers. Erg waardevol voor conversieoptimalisatie (CRO).

Wat is het verschil in features tussen Hotjar en Microsoft Clarity?

In onderstaand overzicht is eenvoudig terug zien dat de functionaliteiten van de tools niet helemaal overlappen.


Beide tools zijn eenvoudig te installeren, hierin zit weinig verschil. Het is opvallend dat Microsoft Clarity een simpel te gebruiken out of the box integratie met (concurrent?) Google Analytics heeft. Helaas nog niet voor de nieuwste versie van Google Analytics, maar binnen de Universal versie werkt het prima. Dit maakt het nog makkelijker om vanuit je kwantitatieve analyses de stap naar een kwalitatieve analyse te zetten. Hotjar heeft daarentegen weer een integratie met Google Optimize, en dit is zeer waardevol als recordings van een bepaalde variant van een A/B-test wil analyseren. Dit werkt alleen bij een betaald business abonnement overigens (vanaf €99).

Voorbeeld van de Clarity URL recordings die je eenvoudig kan oproepen in Google Analytics

Geen feedback optie in Clarity

Wat verder valt in de vergelijking is dat het in Microsoft Clarity niet mogelijk is om passieve of actieve feedback aan een websitebezoeker te vragen. Jammer, want via deze getypte reacties van bezoekers kan je zeer waardevolle kwalitatieve inzichten halen. In de beheerdersachterkant van Clarity zit overigens wel de optie om feedback te geven op de tool zelf. Wellicht een kleine hint dat dit op termijn ook ingezet kan worden op je eigen site? Bij ONVZ heb ik overigens goede ervaringen opgedaan met GetFeedback (voorheen Usabilla) voor deze vorm van feedback. Deze tool biedt nog meer veel meer opties op het vlak van actieve en passieve feedback (maar is ook wat duurder).

De twee kernfunctionaliteiten die van de tools die wel overlappen zijn Recordings en Heatmaps. Beide tools hebben deze functies net wat anders ingericht. Hierna bespreek ik de belangrijkste verschillen.

Recordings: belangrijke verschillen

Daar waar je bij Hotjar recordings actief moet aanzetten voor een bepaalde pagina (of set pagina’s) voor een bepaalde hoeveelheid recordings, neemt doet Clarity standaard een opname van elk websitebezoek. Alhoewel Clarity standaard privacygevoelige content verbergt, betekent dit wel dat je goed moet nadenken over op welke pagina’s je de trackingcode plaatst. Daarnaast moet je sowieso (net als bij Hotjar) het gebruik ervan opnemen in je cookiestatement en cookiebar.

Zo kijk je (mobiele) recordings terug. Hoe je dit blog leest, kijk ik dus mee 😉

Voor het terugkijken van recordings heeft Hotjar meer opties die de gebruikerservaring beter maken. Zoals bijvoorbeeld onthouden dat je pauzes van de gebruiker wil overslaan, de mogelijkheid om tien seconden door te spoelen of autoplay van recordings (prettig als je veel sessies achter elkaar wil kijken). Het filteren om bij de juiste selectie van recordings te komen om te bekijken, kan dan weer uitgebreider en dieper in Clarity. Een aantal filteropties die wel in Clarity, maar niet in Hotjar zitten:

  • Scrolldiepte
  • Aantal klikken per sessie/pagina
  • Of een gebruiker tekst heeft ingevoerd

Ook heel waardevol zijn de recordings met opvallend gebruikersgedrag die automatisch worden geïdentificeerd. Het gaat dan om:

  1. Klikken op plekken die geen link zijn (dead clicks, niet in Hotjar)
  2. Heel veel klikken op dezelfde plek (rage clicks, ook in Hotjar)
  3. Extreem veel scrollen (excessive scrolling, niet in Hotjar)
  4. Gebruikers die naar een pagina navigeren en direct weer teruggaan (Quick backs, ook in Hotjar)

Vanuit het dashboard kan je makkelijk naar de recordings met dit opvallende gebruikersgedrag navigeren en zo ideeën opdoen over hoe je site verbeterd kan worden.

Heatmaps: Clarity komt (nog) niet in de buurt van Hotjar

Net als bij Recordings worden Heatmaps in Clarity standaard van elke pagina gemaakt, bij Hotjar moet je deze bewust aanmaken per pagina. Dit kan prettig zijn omdat je vooraf niet altijd weet wanneer je een heatmap van een pagina nodig hebt.

Een heatmap voorbeeld in Clarity

De heatmap functionaliteit in Clarity lijkt nog niet zo ver uitgewerkt. Zo zijn move en scroll heatmaps nog niet mogelijk, dit zit standaard wel in Hotjar.

Dit zijn de opties bij een heatmap in Hotjar. Hier kan je bijvoorbeeld ook makkelijk een afbeelding downloaden van je heatmap. Altijd fijn om intern te gebruiken.

Wat kost Hotjar en waarom is Microsoft Clarity gratis?

Hotjar kent een beperkte gratis variant. Hierbij kan je maximaal 300 recordings en 3 heatmaps opnemen. Voor veel organisaties is een abonnement van (minimaal) €39 of €99 per maand noodzakelijk om meer opnames en heatmaps te kunnen doen. Ook komen hiermee meer gevorderde features beschikbaar zoals Rage Clicks en Verwijzende URL’s bij recordings. Bij Microsoft Clarity is dit kosteloos beschikbaar. Clarity is zelfs (zoals nu aangekondigd) een volledig gratis tool, zonder limieten. Dit klinkt misschien wat te mooi om te waar te zijn. Het zou kunnen dat Microsoft er op termijn er wel een betaald abonnement op zet, of pas vanaf een bepaalde hoeveelheid gebruik. Een andere reden zou kunnen zijn dat Microsoft zich verder wil verbreden en ook een grotere rol wil gaan spelen in de markt voor (digitale) marketingtools. Door geen kostendrempel in te voeren (bij de start), levert dit een positieve bijdrage aan een snelle adoptie.

Conclusie: Microsoft Clarity is nog niet af, maar het is al wel interessant om mee gaan werken naast Hotjar

Tijdens het werken met Clarity kreeg ik regelmatig onderstaande error. Leuk plaatje, maar voor mij een teken dat een product van een dergelijke softwaregigant nog niet echt af is.

Ook de functionaliteit voor heatmaps is duidelijk nog niet af. Een aantal filters en automatische tagging van opvallend gebruikersgedrag binnen recordings, zijn wat mij betreft echter wel zeer waardevol. Dat gecombineerd met het kosteloze karakter van de tool maakt wel dat ik zou aanraden om deze tool eens te testen (al dan niet naast je Hotjar-integratie). Het kan Hotjar zeker nog niet vervangen (als is het maar dat er geen feedback optie in Clarity zit). Maar als de recordings en heatmaps verder geoptimaliseerd worden in de komende tijd, zie ik Clarity in de toekomst zomaar Hotjar vervangen bij mijn huidige opdrachtgever ONVZ (omdat we daar dus werken met een andere tool voor het vergaren van feedback).

Wil je Microsoft Clarity eens testen? Dat kan eenvoudig via de demo-link (geen set-up of inlog nodig). Je kan ook direct aanmelden om zelf ermee aan de slag te gaan kan. Als je ermee aan de slag gaat, ben ik benieuwd naar jouw ervaringen!