Achterhaal uitstappunten op je site of app met Google Analytics 4
Analyseren waar bezoekers afhaken op je website (of app) is erg waardevol. Hiermee kan je mogelijke momenten in de customer journey ontdekken waarop je de klantbeleving kan optimaliseren. Hoe maak je zo’n analyse in de nieuwste versie van Google Analytics (GA4)? In dit blog deel ik een stappenplan voor twee relatief eenvoudige rapportages om uitstappunten op je site of app te achterhalen. Werk je nog niet met Google Analytics 4? Lees dan dit blog over waarom je hiermee aan de slag zou moeten en/of bekijk gratis het webinar Google Analytics 4: klaar voor de revolutie.
1) Uitstapppunten voor alle pagina’s of schermen op een rij
Ben je voor je gehele website of app (of de populairste content daarvan) benieuwd waar het meeste wordt afgehaakt? Met behulp van deze rapportage krijg je dit totaaloverzicht, waarin je dan vervolgens eventueel weer kan filteren om in te zoomen op bepaalde delen van je site of app.
Ga in het hoofdmenu van Google Analytics 4 naar Analyse en vervolgens naar Analysehub. Kies voor de optie Verkenning.
In de meest linker kolom klik je bij Dimensies op de grote plus. In het uitklapmenu wat daarna volgt vink je Paginapad en Paginatitel en schermnaam aan.
Klik bovenaan op Toepassen. De opties Paginapad en Paginatitel en schermnaam komen nu in je linkerkolom onder dimensies te staan. Als je het liefst een URL in je rapportage ziet, kies je nu voor Paginapad en sleep je die naar de rechterkolom onder Rijen. Als je liever een Paginatitel of schermnaam ziet in je rapportage, kies je voor Paginatitel en schermnaam en zet je die in de rechterkolom onder Rijen. Verwijder bij Rijen de dimensie Plaats door hier met de muis overheen te gaan en op het kruisje te klikken. Scroll iets omlaag en verwijder onder Kolommen de optie Apparaatcategorie.
We gaan weer terug naar de meest linker kolom, nu moet je naar de optie Statistieken gaan en hier op de grote plus klikken. In het uitklapscherm dat hierna volgt vink je Sessies en Uitstappunten aan. Klik op Toepassen.
Deze toegevoegde statistieken voegen we nu toe aan de rapportage. Dit doe je door in de linkerkolom statistieken Sessies en Uitstappunten te slepen naar de kolom ernaast onder de optie Waarden. Eventueel kan je ervoor kiezen om de standaardstatistiek Actieve gebruikers hier te verwijderen, omdat de statistiek Uitstappunten wordt berekend op basis van Sessies. Bij Type cel onder de Waarden kan je nog kiezen voor Heatmap om de rapportage visueel wat aantrekkelijker te maken.
Als het goed is heb je nu een rapportage die lijkt op bovenstaande.
Je kan in de linkerkolom helemaal bovenaan de naam nog aanpassen, net als de gewenste analyseperiode. Daarnaast kan je in de kolom ‘Instellingen voor tabblad’ eventueel nog meer rijen selecteren of (helemaal onderaan) een filter toevoegen. Wil je een ratio berekenen van bijvoorbeeld het uitstappercentage? Dan kan je met downloadknop rechts bovenin de gegevens exporteren. Berekende statistieken zijn helaas nog niet beschikbaar in Google Analytics 4.
2) Funnelanalyse voor een funnel met vaste stappen
Heb je een bepaalde vaste volgorde van stappen in een funnel (zoals bijvoorbeeld een activatie-funnel of aankoopproces), dan is de Trechteranalyse binnen Google Analytics 4 een erg nuttige rapportage. Hierbij is het belangrijk dat je deze stappen, voorafgaand aan het maken van de rapportage, helder op een rij hebt (zoals bijvoorbeeld een start op de site, het bezoek aan een bepaalde pagina en het aanmelden voor een nieuwsbrief).
Ga in het hoofdmenu van Google Analytics 4 naar Analyse en vervolgens naar Analysehub. Kies voor de optie Leeg en selecteer bovenaan in de kolom ‘Instellingen voor tabblad’ voor Trechteranalyse. Vervolgens klik je op het potlood achter het de optie Stappen.
Per stap van jouw funnel voer je hier de voorwaarden in die passen bij de actie die je wil opnemen in je funnelanalyse. Dit begint met het selecteren van een dimensie of gebeurtenis door te klikken op het vetgedrukte woord met de pijl erachter. Wil je een paginaweergave als voorwaarde opgeven? Kies dan de optie Paginapad of Paginatitel en selecteer met het filter ‘Komt exact overeen met’ de juiste pagina. Je kan ook ‘bevat’ als filteroptie gebruiken als je meer opties wilt. Let er goed op of je kiest voor de optie ‘wordt direct/indirect gevolgd door’, afhankelijk van hoe je wil analyseren. Als je kiest voor ‘Wordt direct gevolgd door’, dan betekent dit dat er geen andere gebeurtenis zoals bijvoorbeeld een scroll tussen de stappen mag zitten. Het is belangrijk om je hier bewust van te zijn.
Kies vervolgens onderaan voor Stap toevoegen om nog een stap toe te voegen en doe dit net zo vaak totdat je alle stappen van je funnel hebt aangemaakt. Naast het nummer van de stap kan je elke stap een naam geven. Kies rechtsbovenin voor Toepassen en je rapportage wordt getoond.
Als het goed is heb je nu een rapportage die lijkt op bovenstaande.
Je kan in de linkerkolom helemaal bovenaan de naam nog aanpassen, net als de gewenste analyseperiode. Daarnaast kan je in de kolom ‘Instellingen voor tabblad’ kiezen voor Verstreken tijd weergeven en/of de optie Volgende actie erbij zetten. Ook kan je met Segmenten nog makkelijk vergelijkingen toevoegen.
Het belangrijkste is dat je nu in de rapportage onder de kolommen Verlatingen en Beëindigingspercentage kan zien waar de meeste afhaak in deze funnel zit. Als je in de kolom ‘Instellingen voor tabblad’ kiest voor de optie Volgende actie en dan Naam gebeurtenis, dan kan je ook kijken waar je afgehaakte bezoekers heen zijn gegaan.
Veel succes bij het analyseren van waar bezoekers afhaken en laat het mij weten als je vragen hebt naar aanleiding van dit blog!
Related Posts
MarketingSprint Blog
Op dit blog verschijnen op onregelmatige basis artikelen over (online) marketing en ondernemen. Reacties zijn welkom 🙂
Zoeken
Recente artikelen
- Starten met Growth Marketing, zo doe je dat
- Doormeten van je online branding campagnes op KPI’s die er echt toe doen [longread met 3 concrete oplossingen]
- Ook mislukkingen horen erbij: lees er vier van mij
- Samenwerken met (marketing) bureaus: dit is wat ik in 11 jaar heb geleerd
- Wat kunnen we als marketeers doen om de kans op een volgende pandemie te verkleinen?
Archief
- juni 2022
- maart 2022
- januari 2022
- oktober 2021
- mei 2021
- maart 2021
- januari 2021
- november 2020
- oktober 2020
- september 2020
- juli 2020
- juni 2020
- april 2020
- februari 2020
- januari 2020
- oktober 2019
- augustus 2019
- juli 2019
- mei 2019
- april 2019
- januari 2019
- november 2018
- oktober 2018
- september 2018
- augustus 2018