Ook mislukkingen horen erbij: lees er vier van mij
Waarom zie je alleen maar successen op LinkedIn? Als ik naar mijn eigen timeline op dit mooie social media platform kijk is de ruime meerderheid een bericht over een succes. Een geweldige nieuwe carriérestap, weer een trainingscertificaat behaald of het volgende (klant)project met de supergoede resultaten (denk hier een grafiekje bij dat alleen maar omhoog gaat). Het is natuurlijk zeker leuk om succesen te delen, maar het is zo eenzijdig. Is het niet verfrissend om ook een te horen wat er allemaal niet is gelukt?
Als je mij alleen op LinkedIn volgt of niet supergoed kent, kan je de indruk krijgen dat in mijn loopbaan alles succesvol is (gegaan). Niets is minder waar en het blijkt dat mijn LinkedIn-volgers ook benieuwd zijn naar mijn mislukkingen. Zie ook onderstaande poll. Dus ik zou zeggen ga er lekker voor zitten en lees mee met een aantal van mijn belangrijkste zakelijke mislukkingen (tot nu toe)…
Mislukking 1: Niet bij een wielerploeg stage kunnen lopen
Na vier jaar sport- en enterainmentmarketing gestudeerd te hebben was het eindelijk bijna tijd voor mijn stage. Als amateurwielrenner en wielerliefhebber had ik een grote droom om aan de slag te gaan bij een van de drie Nederlandse profploegen die Nederland destijds (ruim tien jaar geleden) rijk was. Omdat ik al een aantal jaar actief was achter de schermen in het wielerwereldje, had ik het idee dat die stage ook wel zou gaan lukken. Maar helaas. Ondanks verschillende pogingen, via verschillende ingangen wilde geen van de drie profploegen mij als marketingstagiair hebben. Ouch!
Ondanks alles ga ik nog steeds graag een stukje hard fietsen. Zoals hier afgelopen zomer in Oostenrijk.
Mislukking 2: €10.000 stukgeslagen aan banneradvertenties op schimmige sites
Het moet ergens in 2012 geweest zijn dat ik de opdracht kreeg een campagnebudget van €10.000 voor online branding van een bepaald nichemerk in te zetten. Programmatic advertising was nog veel minder volwassen dan nu en ik kwam in contact met een marketingbureau die de specifieke doelgroep van dit merk wel online kon bereiken. Er ging een setje banners en het campagnebedrag die kant op.
Na een paar weken kregen we een seintje van het marketingbureau dat het campagnebudget volledig ingezet was. Aan onze kant zagen we alleen op geen enkele statistiek een (serieuze) verbetering. Na veel doorvragen kregen we een lijst van websites waar de advertenties hadden gedraaid. En wat bleek: de advertenties waren voornamelijk weergegeven op allerlei schimmige, buitenlandse (adult entertainment…) websites.
Zeg maar dag tegen die 10k!
Mislukking 3: Masterscriptie ligt te verstoffen in een la
Na ruim een jaar veel van mijn vrije tijd (hoe vaak ik wel niet op zondagochtend vroeg al achter de studieboeken zat) aan mijn scriptie te hebben besteed, was het moment daar: hij was klaar. Alles samengevat in een korte presentatie (onderzoeksopzet, conclusies, aanbevelingen etc.) voor het delen met de interne stakeholders. Want alhoewel de scriptie ruim voldoende was bevonden om te mogen afstuderen, was het voor mij vooral belangrijk dat de organisatie waar ik werkzaam was, met de aanbevelingen aan de slag zou gaan.
Tijdens het ophalen van het diploma was ik natuurlijk wel trots 😉
De interne presentatie werd echter een deceptie. De bevindingen en aanbevelingen vonden weinig weerklank en aan de non-verbale reacties af te lezen was het duidelijk: hier zou weinig mee gedaan worden. Ondanks dat enkele aanbevelingen uiteindelijk nog opgepakt zijn, voelt het nog steeds als een fail dat de meeste (volgens mij o zo belangrijke) aanbevelingen nu liggen te verstoffen in een la. Jammer!
Mislukking 4: Lage reviewscore training Google Ads
Een van de digital marketing specialisaties waar ik het meeste ervaring in heb is Google Ads. Toch is het mij gelukt om voor de basistraining van dit specifieke vak mijn laagste reviewscore als trainer te behalen. Hoe dat kwam? De coronacrisis was net twee maanden aan de gang en we zaten nog in de ‘wenperiode’ van online (video)communicatie. Ik had al regelmatig het vak Google Ads Advanced (online) verzorgd en werd gevraagd om ook de basistraining te verzorgen. Dat gaat mij wel lukken dacht ik.
In de voorbereiding op de training maakte ik echter de fout om een uitgeklede versie van de gevorderde training op te zetten. Terwijl (zo realiseerde ik later) een basistraining echt een andere opzet kent, die veel meer vanaf het begin de deelnemers stap-voor-stap meeneeemt. Er is veel immers minder gezamenlijke basis(kennis) om op voort te bouwen.
Niet heel aantrekkelijk om zo een online training te volgen…
Daarnaast maakte ik tijdens de training de oerstomme fout om alleen aan het begin en eind van de training mijn camera aan te zetten. Als er iets onpersoonlijk is, is het wel alleen een stem te horen praten voor een paar uur lang… (om het nog een beetje goed te praten: ook alle deelnemers hadden geen camera ingeschakeld). Na een paar weken bleek dat ik (waarschijnlijk) om deze twee redenen mijn laagste beoordeling als trainer ooit had gehaald, voor dit vak. Ai!
Kom maar door met die fails
Oke, heel makkelijk is het niet, om eens even wat mislukkingen te delen. Toch denk ik dat het ook weleens fijn is om van elkaar te lezen als iets niet gelukt is. Het zorgt ervoor dat we allemaal misschien een net wat realistischer beeld krijgen van hoe het er dagelijks aan toe gaat op het werk. Niemand is perfect en als je maar leert van je fouten toch 😉 Dus deel ook eens wat mislukkingen, het lucht op!
Related Posts
MarketingSprint Blog
Op dit blog verschijnen op onregelmatige basis artikelen over (online) marketing en ondernemen. Reacties zijn welkom 🙂
Zoeken
Recente artikelen
- Starten met Growth Marketing, zo doe je dat
- Doormeten van je online branding campagnes op KPI’s die er echt toe doen [longread met 3 concrete oplossingen]
- Ook mislukkingen horen erbij: lees er vier van mij
- Samenwerken met (marketing) bureaus: dit is wat ik in 11 jaar heb geleerd
- Wat kunnen we als marketeers doen om de kans op een volgende pandemie te verkleinen?
Archief
- juni 2022
- maart 2022
- januari 2022
- oktober 2021
- mei 2021
- maart 2021
- januari 2021
- november 2020
- oktober 2020
- september 2020
- juli 2020
- juni 2020
- april 2020
- februari 2020
- januari 2020
- oktober 2019
- augustus 2019
- juli 2019
- mei 2019
- april 2019
- januari 2019
- november 2018
- oktober 2018
- september 2018
- augustus 2018